Vandaag gaan Rogier de Moel en ik in gesprek met Willem Overbosch. Als startende ondernemer zat Willem met veel vragen waarop hij niet makkelijk een antwoord kon vinden. Hij zag een gat in de markt en richtte in 2005 MKB Servicedesk op, een platform waar ondernemers antwoord kunnen vinden op al hun vragen. Hij bouwde MKB Servicedesk in tien jaar tijd uit tot een toonaangevend online ondernemersplatform. Ook schreef hij het boek Toptrends voor ondernemers, dat de nummer 1 positie op managementboek.nl haalde.

Tegenwoordig staat Willem niet langer aan het roer bij MKB Servicedesk. Hoe dat zo is gekomen en waar zijn toekomst ligt vertelt hij in dit interview.

Willem: “Ondernemers vooruit helpen, dat is mijn passie. Daarom heb ik MKB Servicedesk opgericht. In 2016 verloren we vier grote klanten en daarmee een derde van de omzet. We moesten snel reorganiseren om de onderneming in leven te houden. Het heeft me drie jaar gekost om met hulp van adviseurs een reorganisatieplan en een crediteurenakkoord op te stellen. Ik dacht dat ik daarmee tot verkoop van mijn bedrijf kon komen, maar tot mijn verbazing kregen we de Belastingdienst uiteindelijk niet mee. De Belastingdienst heeft het faillissement aangevraagd en zo kwam ik in de wereld van de curatoren terecht. Zakelijk ben ik alles kwijt. Dankzij veel hardlopen, goede coaching, een sterke partner en op tijd naar bed gaan, ben ik overeind gebleven. Nu weet ik dat een faillissement niet iets persoonlijks is, terwijl het eerst 100% persoonlijk leek. Ik bén niet mijn bedrijf. Dat is de allerbelangrijkste les.”

De link naar de podcast van ons gesprek staat hieronder.