Langs de afgrond

Lessons learned van een ondernemer Lees het inkijkexemplaar

Over de auteur

Ralph van Dam

Ralph van Dam

Auteur "Langs de afgrond"

Ralph van Dam (1974) wordt van jongs af aan gedreven door verandering en innovatie. De opkomst van internet in de jaren 90 inspireerde hem om kansen te benutten. Op achttienjarige leeftijd, tijdens zijn studie Commerciële Economie, startte hij zijn eerste internetbedrijf. Sindsdien was hij (mede)oprichter van verschillende internetstart-ups en scale-ups gedurende de verschillende fasen in de ontwikkeling van het internet. Hij won verschillende prijzen, waaronder de Deloitte Fast50 Rising Star Award en werd twee keer finalist van de Broos van Erp Prijs (een prijs van het ministerie van Economische Zaken). Zijn bedrijven zijn actief op het snijvlak van Internettechnologie, media en (digital) marketing.

Tegenwoordig combineert Ralph het ondernemerschap bewust met een functie in het corporate bedrijfsleven. Hij is momenteel werkzaam als Head of Digital Change bij Centraal Beheer Bedrijven, de grootste zakelijke verzekeraar van Nederland. In die functie is hij verantwoordelijk voor de digitale transformatie van deze organisatie. Zijn ervaring als ondernemer speelt hierbij zowel richting de interne organisatie als naar (zakelijke) klanten toe een belangrijke rol.

Samen met zijn compagnon Rogier de Moel is hij in 2016 zijn huidige bedrijf Journey of Enterprises (JOE) gestart. JOE zorgt voor persoonlijke ontwikkeling bij ondernemers. Zowel aan de ‘plus-kant’ (groei, innovatie, verandering) als aan de ‘min-kant’ (coaching, begeleiding, ondersteuning). Aan beide kanten van het ‘spectrum’ geldt dat ze ondernemerschap benaderen vanuit het thema:

Lessen die je als ondernemer leert worden nog waardevoller als je ze met anderen deelt.

Het delen van de ‘lessons learned’ staat dus centraal. JOE geeft hier momenteel invulling aan met onderstaande initiatieven:

  1. Het verzamelen en publiceren van ondernemersverhalen. Belangrijkste mijlpaal is het boek Langs de Afgrond met daarin het ondernemersverhaal van Ralph, aangevuld met zes andere ondernemersverhalen.
  1. Ralph vertelt z’n eigen ondernemersverhaal als spreker, gastdocent, workshopleider, etc. Primaire doel hiervan is het taboe doorbreken wat heerst rondom ‘falen’ en tegenslag in ondernemerschap.
  1. Door het coachen/begeleiden van ondernemers:

 

 

 

Contact met Ralph

“Langs de afgrond” wordt uitgegeven door Van Duuren Management.